Pregătirea continuă a cadrelor didactice din liceele tehnologice

Gabriela MINCULETE și Daniela Ileana DĂNILĂ
Liceul Tehnologic Nr.1 Fundulea

Pregătirea continuă a cadrelor didactice se realizează și prin intermediul activităților metodico-știintifice realizate în cadrul cercurilor pedagogice organizate la nivelul inspectoratelor școlare județene. Aceste activități sunt realizate sub formă de conferințe, seminarii, ateliere, workshop-uri de promovare a inovației și creativității, evidențierea performanțelor școlare ale elevilor, prezentarea exemplelor de bună practică, schimbul de idei și practici didactice.

Ținând cont de nevoile de perfecționare a cadrelor didactice din județul Călărași, activitatea metodică a Comisiei Tehnologii  a avut ca temă ”Proiectarea activitaților de învățare. Lecția mixtă” și a fost găzduită  de Liceul Tehnologic nr. 1 Fundulea.  Programul activității metodice a cuprins o lecție demonstrativă cu titlul ”Îngrijirea animalelor domestice”, desfășurată la clasa a X-a, domeniul agricultură. Pe baza celor prezentate au avut loc discuții și prezentări cu  titlul ”Exemple de bună practică”.

La activitate au fost prezente cadre didactice aflate la început de carieră sau cu mulți ani de experiență la catedră, profesori tineri sau aproape de pensionare de la toate liceele tehnologice  din județ. Cu această ocazie s-a reamintit faptul că activitatea la clasă a cadrelor didactice presupune raportarea la prevederile legale privind proiectarea și derularea activitaților didactice,  în concordanță cu etapa de dezvoltare a societății, în vederea creșterii calității și eficienței instruirii elevilor.

Proiectarea didactică a devenit un proces complex, deliberat  în care întrebarile:  Ce voi face? Cu ce voi face? Cum voi face? Cum voi ştii dacă am făcut ce mi-am propus? sunt întrebări ce alcătuiesc un algoritm care ajută la stabilirea etapelor proiectării didactice.

De asemenea, s-a precizat faptul că lecția rămâne modalitatea principală de organizare a activităţii didactice, prin intermediul căreia se realizează, în acelaşi timp, informarea şi formarea, instruirea şi educarea elevilor. O lecție modernă are ca atribute dialogul dintre profesor și elevi, un program didactic care să activeze elevii și o structură diversificată.

Mapa pregătită pentru această activitate de cadrele didactice din Comisia Tehnologii a Liceului Tehnologic Fundulea, sub îndrumarea inspectorului școlar pentru discipline tehnice, a avut un conținut bogat, care să ajute cadrele didactice prezente cu informații  privind:

  • importanța și organizarea activității de proiectare didactică, planificare anuală și pe unitate de învățare la disciplina Creșterea animalelor;
  • fișele de documentare și de lucru utilizate;
  • programul activității;
  • programele și specializările din cadrul liceului.

Liceul Tehnologic Fundulea este într-o continuă transformare și de aceea, în cadrul Cercului pedagogic, managerul unității a prezentat și proiectele de investiții care au permis și asigură mobilier nou, aparatură modernă, solarii pentru desfașurarea activitații practice, o cantină în care se  pregătește mâncare caldă pentru elevi și profesori, spații de învățare plăcute și primitoare.

Un alt punct de interes al activității metodice l-au reprezentat exemplele de bună practică privind implicarea elevilor în proiecte care să dezvolte abilitățile antreprenoriale ale acestora. Astfel, cei prezenți au avut posibilitatea de a vedea cum elevii de la clasele cu specializarea agricultură, în cadrul Proiectului “Micul antreprenor”, au produs și îngrijit legume verdețuri în solariile școlii, dar și cum au realizat valorificarea acestor legume.

Crearea și promovarea activităților Proiectului “Micul antreprenor” s-a realizat și prin intermediul unei pagini de facebook gestionată de elevii implicați în acest program.

Pentru că activitatea de pregătire a cadrelor didactice s-a desfășurat într-un liceu tehnologic, în cadrul activității metodice au fost prezentați și agentii economici cu care Liceul Tehnologic nr. 1 din Fundulea are convenții de colaboare:

  • Institutul  Național de Cercetare Dezvoltare Agricolă din Fundulea,
  • Penny Market din Fundulea,
  • Selgros Pantelimon,
  • Prosol Agri Fundulea
  • Stațiunea Didactică de Cercetare-Dezvoltare Agronomică Moara Domnească, unde elevii de la clasele cu specializările Tehnician economic, Tehnician ecolog si protecția calității mediului și Tehnician în agricultură își desfășoară practica comasată.

Activitatea metodică a Comisiei  Tehnologii din județul Călărași, desfășurată într-o ambianță placută, asigurată de profesorii de specialitate din cadrul Liceului Tehnologic Fundulea și directorul unității școlare, s-a încheiat cu discuții și schimburi de informații privind modul de organizare a activităților didactice și  viitoare colaborări prin intermediul parteneriatelor școlare.