Piața berii, creștere moderată și în 2018

Berarii Romaniei

Asociația Berarii României anunță evoluția pieței berii pe parcursul anului trecut:

  • Piaţa berii a înregistrat o creștere de 3%, ajungând la un volum de 16,6 milioane Hl
  • Consumul de bere pe cap de locuitor s-a situat la 85 litri
  • Segmentul berilor fără alcool, în creștere cu 30%
  • Ambalajul de sticlă, în creștere cu 3,65 pp în ultimii patru ani
  • Ambalajul PET, în scădere cu 5,83 pp în ultimii patru ani

Este o creștere care se datorează în special diversificării portofoliilor de produse, a varietății tipurilor de bere pe care producătorii au pus-o la dispoziția românilor, fapt ce a avut darul de a răspunde foarte bine preferințelor lor în materie de bere, dar și de a îi stimula să experimenteze gusturi noi.”, a declarat Lucian Ghinea, Președinte Asociația Berarii României.

Producția de bere reprezintă un stimul real pentru economia României. Datorită caracterului său profund național, definit de producția locală în proporție de cca. 97% și 70% ingrediente provenite din agricultura României, sectorul berii are o influență semnificativă în primul rând asupra gradului de ocupare a forței de muncă, prin crearea, la nivelul întregii țări, direct și indirect, a peste 85.000 locuri de muncă pentru români, contribuind astfel la asigurarea traiului zilnic a familiilor acestora. În același timp, producția de bere generează anual contribuții importante la bugetul de stat, atât direct, cât și indirect, precum și un nivel înalt de valoare adăugată în cadrul tuturor activităților conexe.

Preferințele românilor în materie de bere fără alcool sunt în creștere, urmând chiar trendul european de consum. Deși un segment cu o pondere mică pe piață, berea fără alcool a înregistrat anul trecut o creștere record în România. Acest rezultat confirmă integrarea berii în și mai multe situații de consum, românii alegând să nu renunțe la băutura lor favorită, în varianta ei fără alcool însă, nici atunci când șofează sau se află în pauza de masă, în timpul săptămânii de lucru.”, a adăugat Julia Leferman, Director general Asociația Berarii României.

Date cheie 2018

  • Investiții: eforturile investiționale ale membrilor Berarii României au fost constante de-a lungul timpului, doar în 2018 acestea ridicându-se la 74,5 milioane Euro. Nivelul cumulat al investiției membrilor Asociației în ultimii cincisprezece ani a atins 1,54 miliarde euro.
  • Contribuții la bugetul de stat: nivelul contribuțiilor anuale ale membrilor Asociației la bugetul statului s-a menținut unul important, doar în 2018 acesta atingând 255 milioane euro. Nivelul contribuției cumulate a membrilor Berarii României în ultimii cincisprezece ani a depășit 3,62 miliarde euro.
    • Preferințele consumatorilor în funcție de tipurile de ambalaje: sticlă: 28,45 %, doză: 20,58 %, butoi: 3,41 %, PET: 47,57 %. Sticla și-a continuat trendul ascendent și în 2018, ponderea sa crescând în total cu 3,65 pp în ultimii patru ani. Totodată, berea ambalată la doză a crescut anul trecut cu 2,38 pp, în timp ce ambalajul PET a înregistrat în 2018 o altă scădere semnificativă, de încă 3,37 pp. Scăderea totală înregistrată de ambalajul PET în ultimii patru ani atingând 5,83 pp.
  • Importuri: în ciuda unei ușoare creșteri a importurilor pe parcursul anului 2018, de 0,07 milioane Hl, atingând un total de 0,54 milioane Hl, piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de cca. 97% din consumul intern.
  • Exporturi: exporturile au crescut aproape dublu față de importuri, păstrându-și însă un nivel redus, de doar 0,54 milioane Hl.
  • Tipuri de bere consumate: berea lager a continuat să domine preferințele românilor și anul trecut, cu o pondere de 93,61%. Categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc, a deținut o pondere de 25%. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 2,27% din piață, iar berea fără alcool 1.87%. În ceea ce privește dinamica segmentelor, mixurile de bere și berile aromatizate au crescut cu 8,23%, iar berea fără alcool a înregistrat o creștere de 30%, pe parcursul anului 2018 față de anul anterior.
  • Număr producători: numărulul producătorilor de bere a crescut la 56 în 2018, față de 39 anul anterior.

 

Despre Asociația Berarii României

Asociația Berarii României reprezintă un veritabil simbol al sectorului berii de la noi din țară. În cei 15 ani de existență, Asociația Berarii României s-a impus atât la nivel local, cât şi internaţional, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă.

Membrii săi actuali sunt importanți producători de bere din România: BERGENBIER SA, HEINEKEN România SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES și MARTENS, alături de microberăria CLINICA DE BERE. Împreună, cei șase producători furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA și  ASOCIAȚIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI DIN ROMÂNIA.

Cele douăsprezece fabrici de bere, dintre care două microberării, aparținând membrilor Asociației sunt situate în Ploieşti, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureş, Pan­telimon, Timişoara, Buzău, Braşov și Galați, iar cele două microberării sunt situate în Cluj-Napoca și Timișoara.

Începând cu anul 2008 Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, reprezentați prin organizația Berarii Europei, fondată în 1958, la Bruxelles. Membrii actuali sunt asociațiile naționale ale berarilor din statelor UE, alături de Norvegia, Elveția și Turcia. Organizaţia reprezintă interesele a peste 6.500 de producători de bere din Europa în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a 2,3 milioane de oameni care au locuri de muncă datorită producţiei şi vânzării berii.