Agra Asigurări, planuri pentru anul 2022 – asiguratorul agricol își propune să-și mărească echipa de evaluatori de daune

Interviu cu Horia-Adrian Lupu, Director General Agra Asigurări

Ce a însemnat anul 2021 pentru activitatea companiei Agra Asigurări? Care au fost cele mai afectate regiuni geografice și cele mai dificile perioade pentru fermierii români în ultimul an? Cum s-a modificat portofoliul de clienți?

Anul 2021 a fost plin de provocări atât din punct de vedere al vânzărilor, cât și al daunelor. Numărul avizărilor de daună la polițele de asigurare emise s-a dublat față de 2020, drept urmare, întreaga echipă a depus un volum de muncă consistent, atât managerii regionali, cât și echipele de evaluatori de daune. Toată zona de sud a fost sever afectată, din Mehedinți până în Constanța, dar și zona Moldovei. După un 2020 secetos, anul 2021 a venit cu grindină, furtună și ploi excesive în aceste regiuni. Pe lângă numărul crescut de avizări de daune, am avut o creștere substanțială a portofoliului de clienți, în special în zona de Sud-Est a țării. Totodată, fluctuațiile la prețul cerealelor au condus la majorarea sumelor asigurate și implicit la un efort suplimentar pe partea de servisare a polițelor emise.

Sunteți una dintre companiile care au implementat cu ușurință metodele digitale de evaluare a daunelor. În ce măsură contribuie evaluatorii în acest proces?

Am implementat metodele digitale încă de la început, iar acest lucru ne-a dat posibilitatea să fim operativi, atât pe partea de avizare a daunelor, cât și pe parte de evaluare și plata despăgubirilor într-un timp cât mai scurt. Evaluatorii au contribuit într-o foarte mare măsură, prin interesul și disponibilitatea adoptării acestor metode noi în procesul evaluării.

Cât de important este rolul evaluatorului în procesul de evaluare și cât contează în relația cu fermierii asigurați?

Evaluatorul are un rol foarte important, el fiind ultima verigă de legătură în procesul Asigurator – Intermediar – Client. Datorită evaluatorilor, clienții sunt contactați la timp în cazul unei pagube și evaluarea daunelor se face în timp util. Astfel, prin feedback-ul oferit la finalizarea sezonului de daună, noi, în calitate de  Asigurator, putem să îmbunătățim produsele de asigurare și metodele de evaluare pe fiecare risc și cultură în parte, adaptându-ne nevoilor fermierilor. De asemenea, comunicarea deschisă cu fermierii și înțelegerea în profunzime a provocărilor cu care aceștia se confruntă rămâne un aspect esențial, iar evaluatorii noștri reușesc să valorifice fiecare interacțiune cu aceștia și să îi sprijine.  

Știm că vă măriți echipa de evaluatori. Ce căutați la candidatul potrivit pentru acest post și ce vă propuneți pentru echipa de evaluatori în următoarea perioadă?

Suntem în plin proces cu recrutarea evaluatorilor la nivel de țară și pe această cale, invit persoanele interesate de o colaborare în acest domeniu să ne contacteze pentru mai multe detalii. Căutăm oameni diverși și cu spirit de echipă, de la tineri absolvenți de studii agricole până la ingineri agronomi sau fermieri cu experiență.

Candidatul ideal trebuie să fie un specialist în domeniu (să aibă cunoștințe despre cultura mare, vița de vie, legumicultură și pomicultură), să aibă deschidere spre nou, spirit bun de observație, să fie un jucător de echipă. Aceste cunoștințe le sedimentăm și noi, în cadrul sesiunilor de training. De asemenea, ar trebui să aibă disponibilitate de deplasare în zonele cu număr ridicat de daune, dar și spirit comunicativ și dorința de a învăța lucruri noi și a relaționa cu fermieri din toată țara.

Ce beneficii au evaluatorii de daune în cadrul echipei?

Cel mai important avantaj ca evaluator este faptul că programul de lucru este part-time, ceea ce le oferă libertate și flexibilitate, nefiind nevoiți să își abandoneze ferma proprie, studiile sau alte activități. De asemenea, oferim școlarizări multiple în funcție de gradul de pregătire al fiecăruia, de la condițiile de asigurare, până la metodele de evaluare a daunelor în funcție de risc și cultură. Fiecare evaluator nou are parte de training teoretic și practic, direct de la manageri și evaluatorii cu vechime în echipă, pentru a se familiariza cu activitatea, iar în munca de teren are mereu parte de sprijinul colegilor. Pe lângă acestea, oferim colegilor evaluatori o perspectivă de dezvoltare profesională pe termen lung, de la new entry până la stadiul de expert în evaluarea și finalizarea daunelor.

Care sunt perspectivele pentru anul următor în ceea ce privește piața sectorului agricol?

În urma schimbărilor climatice din ultimii ani, piața asigurărilor agricole a suferit modificări majore. Sunt firme de asigurare care și-au oprit activitatea sau au devenit mai restrictive în preluarea riscurilor. Nevoia subscrierii unei asigurări pentru culturile agricole este în creștere în ultima perioadă. În acest sens a contribuit mult și Submăsura 17.1, iar începând cu anul 2021, fermierii care doreau să depună un proiect pe fonduri structurale au primit un punctaj mai mare în cazul în care aveau culturile asigurate.

Ce obiective de business aveți pentru anul 2022?

Ne propunem să ne consolidăm poziția pe piața asigurărilor agricole din România și să accelerăm procesul de digitalizare, de la primul contact, emiterea unei cereri de ofertă, și până la emiterea decontului final de despăgubire în cazul polițelor cu daune avizate. De asemenea, ne dorim să ne extindem cât mai mult acoperirea echipelor de evaluatori la nivel național și să semnăm cel puțin 40 de contracte de colaborare cu fermieri sau specialiști în domeniul agro care vor să se perfecționeze și în aceastp ramură a agriculturii, respectiv evaluarea daunelor la culturi agricole. Astfel, putem să fim alături de cât mai mulți fermieri care se confruntă cu daunele sezoniere, într-un timp cât mai scurt și să eficientizam și mai mult întregul proces.

Printre aceste obiective, la un moment dat menționați că vă propuneți și să deveniți un “paperless office”, precum sucursala mamă din Austria. În ce stadiu sunteți la acest capitol?

În acest moment mai sunt câteva verigi în procesul de lucru care mai implică folosirea hârtiei, însă ne dorim să eliminăm acest lucru începând cu sezonul de vânzări 2022-2023 și să putem afirma că întreg procesul de asigurare se va putea face exclusiv online. Astfel, ne dorim să optimizăm procesul de vânzare online, de la completarea cererii de ofertă, până la emiterea unei polițe și arhivarea documentației primite. Pe partea de daune, tot procesul de avizare se va desfășura de asemenea online, până la plata decontului de daună, atât pentru clienții înregistrați în Portalul Agra Asigurări, cât și pentru clienții noi.