S-a lansat primul program din Europa de tip executive MBA dedicat fermierilor – MBAg (Master in Business of Agriculture)

lansare MBAg

În data de 15 septembrie a.c. a avut loc evenimentul de deschidere a primului program de tip executive MBA din Europa dedicat fermierilor – MBAg (Master in Business of Agriculture). Întâlnirea s-a desfășurat în cadrul Restaurantului Iezer, situat pe malul Lacului Iezer de pe raza localității Gheorghe Lazăr din județul Ialomița, respectându-se măsurile impuse de starea de alertă cauzată de pandemia COVID-19.

La eveniment au participat fermierii admiși în program, reprezentanții companiilor partenere: Syngenta România, Cargill Agricultura, Raiffeisen Bank, Agrii România, we agri și Amazag, precum și cei ai USAMV București. Programul a cuprins două paneluri de discuții, în care reprezentanții entităților partenere au vorbit despre experiența lor în agribusiness, dar și de implicarea în acest proiect.

Programul MBAg (Mater in Business of Agriculture) are în vedere instruirea a 30 de fermieri, care fie dețin o fermă în proprietate, fie lucrează în cadrul unei ferme. Acesta constă în susţinerea unor cursuri prin intermediul cărora tinerii fermieri vor lua contact cu oameni din interiorul companiilor partenere și vor avea acces la informaţii actualizate. Primul MBA din Europa pentru fermieri se va desfăşura la Slobozia pe o perioadă de şase luni, timp în care tinerii fermieri vor învăţa cum să îşi îmbunătăţească business-ul.

 

Moderatul evenimentului a fost Laurenţiu Asimionesei, fondatorul platformei Amazag și inițiatorul acestui program, care le-a mulțumit partenerilor implicați în proiect și s-a adresat viitorilor cursanți.

“Vreau să vă vorbesc despre depășirea limitelor, care uneori ne sunt impuse de societate. Vă sfătuiesc să nu vă limitați niciodată la a face doar ceva anume și să vă gândiți întotdeuna la lărgirea orizontului. Cel care reușeșete să fie primul în domeniul lui de activitate este cel care inovează, care încearcă lucruri noi, care face pentru prima dată altceva decât în mod obișnuit fără a-i fi teamă de necunoscut.

Prin acest program ne dorim să punem la dispoziția tinerilor fermieri o informație de foarte bună calitate. Este pentru prima oară când se întâmplă treaba asta, câteva dintre cele mai importante companii din industrie unindu-și forțele pentru a oferi o informație aplicată, cu adevărat utilă, cu ajutorul căreia voi să deveniți numărul 1 în domeniul vostru de activitate.

În viitor, mulți dintre voi veți fi din ce în ce mai buni. Despre asta e vorba în performanță, despre depășirea limitelor. Încercăm să construim o comunitate de fermieri care să fie foarte bine pregătiți, să se ajute între ei, dar să vină și în sprijinul celorlalți. Ne dorim să avem o industrie agri puternică, să fie condusă de fermieri puternici, bine pregătiți, care înțeleg azi agricultura de mâine, a menționat Laurențiu Asimionesei.

 

În deschiderea evenimentului a vorbit Răzvan Teodorescu, prorector al USAMV București, care a declarat: “Vă felicit pentru inițiativă și mă bucur să văd la aceeași masă mediul academic și cel economic. Agricultura este în mare parte despre parctică și de aceea este foarte important ca fermier să ai contact direct cu ceea ce te înconjoară. Acest program de pregătire reprezintă pentru cursanți o adevărată investiție, care pe termen mediu și lung le va aduce multe beneficii. Trebuie să ne gândim că investiția în educație este esențială.

Totodată, pentru tinerii fermieri, acest curs este un prilej extraordinar de a lucra în echipă, a se cunoaște, a relaționa. Pe lângă partea educațională, la fel de importantă este și socializarea. De la acest aspect se pot porni noi proiecte. Vreau să vă mai spun ceva: dacă doriți să mergeți mai repede o puteți face de unul singur, dar dacă vreți să mergeţi mai departe, mergeţi în echipă.”

 

Primul panel de discuții i-a avut ca invitați pe o parte dintre cei direct implicați în acest proiect: Raluca Boțan – Syngenta România, Mădălina Anton – Cargill Agricultura, Bianca Chișulescu – Raiffeisen Bank, Valerian Iștoc – Agrii România și Bianca Bujor – we agri. Moderatorul le-a sugerat vorbitorilor să spună câteva cuvinte despre începurile lor în domeniul în care activează, despre experiența acumulată, dar și despre implicarea în acest program.

panel 1 1200

Primul speaker a fost Raluca Boțan, director marketing semințe Black Sea, Syngenta, care a spus: Îmi aduc aminte cu drag de anii studenției. Formarea mea este marketing și comunicare în afaceri. Era perioada de început a noțiunilor de branding, de trademark, și așteptam cu emoții să vină reprezentanții marilor companii să ne spună cum se aplică în teren ceea ce noi studiam la cursuri. Au trecut mulți ani de atunci, iar acum am ajuns să avem cu toții cunoștințe de digital marketing și social media.

În ceea ce privește acest proiect, în momentul în care am aflat despre el am decis să mă implic. Practic, m-am revăzut pe băncile universității. Însă, spre deosebire de acele momente, cursanții noștri de astăzi nu sunt doar studenți, sunt oameni care practică, sunt fermieri. Astfel, acest proiect poate aduce un schimb de informații valoros  între companiile care susțin prezentările și cursanți. La practica efectivă pe care o vom avea în cadrul acestui program, tinerii fermieri vin un bagaj de cunoștințe și putem discuta împreună pe baza lor.

 

Vorbind despre implicarea companiei Syngenta în proiecte de educație, Raluca Boțan a declarat: “Întreaga agricultură este o emoție: vremea care ne face să trăim diverse stări, de la agonie la extaz, rezultatele pe care le așteptăm când intră combina în câmp, relațiile interumane pe care le stabilim cu partenerii, implicarea în diverse acțiuni și multe alte aspecte. Acest proiect este susținut de către Syngenta cu pasiune, având alături colegi din departamentele cercetare-dezvoltare, tehnic, portfolio semințe și tehnologia plantelor. Toată compania susține foarte mult acest proiect. În prezent, accesul fermierilor la informație este unul destul de facil, dar consider că suferim pe partea de interacțiune. Informațiile le putem lua de pe internet, dar discuția cu oamenii este mult mai importantă. Din acest motiv, văd acest curs și ca pe un schimb de informații, de experiențe și de cunoștințe.”

 

Cel de-al doilea vorbitor a fost Bianca Bujor, reprezentantul firmei we agri, care a menţionat: „Vreau să vă spun că m-au impresionat în mod deosebit tinerii care s-au înscris în acest program, pentru că sunt oameni care deja fac performanţă în agricultură. Mai mult decât atât, am descoperit pasiunea lor pentru acest sector de activitate. Agricultura atrage din ce în ce mai multe talente şi devine un domeniu de real interes. Avem nevoie de oameni ca ei pentru a duce agricultura la nivelul următor şi mă refer la digitalizare, la împărtăşirea cunoştinţelor între cei implicaţi, la lucrul în echipă şi la deschiderea de a acumula noi informaţii.

În acest moment nu mai putem vorbi despre agricultură fără a aminti de digitalizare. Sunt deja două elemente interconectate. Practic, scest program îmbină cunoştinţele agronomice cu cele de business, totul sub umbrela digitalizării. Nouă ne revine sarcina de a le explica oamenilor ce putem face ca toate aceste informaţii să fie utilizate în folosul activităţii noastre comune pentru a creşte productivitatea şi profitabilitatea fermelor.

 

A urmat Bianca Chișulescu, SME Program Expert Raiffeisen Bank România, care a subliniat: “Am experiență de 13 ani în sistemul bancar și am contact cu domeniul agro prin activitatea pe care o desfășor în cadrul programelor dezvoltate de către Comisia Europeană care vin în sprijinul antreprenorilor. Așadar, sunt cumva liantul dintre aceste programe și beneficiarul final, respectiv fermierul. Totadată, sunt și evaluator la Comisia Europeană pe proiecte care se depun și văd foarte multe proiecte frumoase, unele de succes, în special în zona de agri-food. Asta mi-aș dori să se întâmple și în carul acestui program. Să dezvoltăm împreună proiecte de succes. Prin participarea Raiffaisen Bank la acest program venim cu o vastă experiență în domeniul financiar, pe care o vom pune la dispoziția cursanților într-un mod cât mai aplicat și consider că acest lucru va fi un mare avantaj pentru participanți.”

 

La rândul său, Mădălina Anton, Origination Supervisor Cargill Agricultura, a spus: Mă ocup de supervizarea activității de originare în România în cadrul companiei Cargill Agricultura. Atât eu, cât și colegii mei ne bucurăm foarte mult că facem parte din proiectul lansat astăzi. Părerea mea este că partea de trading, de vânzare și achiziție a cerealelor și a semințelor oleaginoase, este percepută ca fiind un teren cu nisipuri mișcătoare. În acest sens, ne dorim să le aducem fermierilor informațiile necesare în acest domeniu de activitate, pentru că mulți dintre ei se arată neîncrezători și nesiguri în momentul în care trebuie să-și comercializeze produsele agricole. Toți colegii mei implicați în acest program sunt specialiști în domeniul lor – pe trading, pe calitate, pe partea juridică – și vă asigur că vor pune la dispoziția cursanților foarte multe dintre cunoștințele pe care le-au acumlat de-a lungul timpului în activitatea lor.

 

Primul panel de discuții a fost încheiat de Valerian Iștoc, Business Development Director Agrii România, care a declarat: “Sunt director de dezvoltare în cadrul Agrii România, mai exact, sunt responsabil pentru introducerea în portofoliu, dar și pe piață, a noilor tehnologii. La nivelul companiei, suntem implicați în mai multe proiecte pe zona de educație. De exemplu, în urmă cu o zi am fost în județul Botoșani unde am organizat un program prin care susținem elevii din liceele agricole. Dată fiind situația actuală din învățământ, ne-am gândit să-i ajutăm pe acești copii să-și desfășoare orele online, oferindu-le tabletele necesare.

În cadrul programului MBAg noi ne vom implica pe partea de tehnologii digitale, cu o abordare puțin diferită, ușor tehnică. Ce vreau să spun este faptul că astăzi suntem înconjurați de o mulțime de date, acestea fiind efectiv niște informații, cifre și imagini. Un prim pas ar fi să transformăm aceste date în informații pe care ulterior să le putem utiliza. Acesta este scopul nostru, să-i jutăm pe cursanți să deslușească și să înțeleagă aceste sisteme. În același timp este și o provocare pe care care le-o adresăm și sperăm să o accepte cu interes.

 

Al doilea panel i-a avut ca vorbitori pe Monalisa Ungureanu – Agrii România, Andreea Paraipan – we agri, Cristina Lazăr – Raiffeisen Bank, Sergiu Staicu – Syngenta România, Vasile Varvaroi – Cargill Agricultura și Mircea Mihalache – USAMV București. Speakerii au fost invitați să discute deschis despre educație și ce înseamnă acest aspect pentru fiecare dintre ei.

panel 2 1200

În deschidere, Monalisa Ungureanu, CEO Agrii România, a spus: În urmă cu 10 ani am terminat un program de Executive MBA, dezvoltat de o școală de afaceri cu tradiție din România. La acea vreme ocupam o poziție de conducere într-o companie și nu mă gândeam neapărat la a accesa o avansare, ci mai degrabă la a-mi valida cunoștințele de business.

Am 25 de ani de experiență în agribusiness, timp în care am lucrat în companii mari antreprenoriale unde am fost responsabil pe partea economică. Mai exact, avem grijă de bugetele companiei și de accesarea liniilor de finanțare pentru asigurarea creșterii sustenabile. Pentru asta trebuia să înțeleg foarte bine businessul. Aveam specializare în management, mă descurcam foarte bine, dar m-am hotărât să-mi lărgesc aria de cunoștințe prin interacțiunea cu oameni din alte domenii de activitate. Așa am ajuns la Executive MBA. Un astfel de program te aduce în relație cu persoane cu experiență managerială care activează în diferite industrii. Cel mai mult m-a atras modul în care era structurată curricula, pe studii de caz și interacțiune directă.

Pentru mine, cel mai important aspect din cadrul programului a fost partea de planificare strategică. Un MBA te învață să folosești cunoștințele pe care le dobândești în proiectele pe care le derulezi. De asemenea, gestionarea situațiilor dificile a fost un alt aspect însușit în cadrul programului, mai ales partea legată de modul în care interacționezi, foarte util în poziții de conducere pe zona de leadership. Gândirea analitică este un alt avantaj pe care l-am deprins din programul MBA.

Proiectul lansat astăzi, în care ne-am implicat pe zona de digital, le poate aduce cursanților un bagaj consistent de cunoștințe din multe puncte de vedere, pe care le pot implementa în fermele lor. Le doresc mult succes participanților și îi felicit pe toți cei care își dau concursul în organizarea acestui program, unic în România și chiar în Europa!

 

La rândul său, Sergiu Staicu, director general al Syngenta România, a declarat: “Activez în agribusiness de 15 ani, iar din 2008 fac parte din echipa Syngenta. S-au schimbat multe în acest timp în agricultură. Chiar mă uitam astăzi pe drumul pe care l-am parcurs până aici și am văzut un alt peisaj față de ce era acum 12-15 ani. De la comasarea terenurilor până la modul în care se lucrează pământul, sunt foarte multe schimbări.

Cu siguranță este un progres important pe care l-a înregistrat agricultura în ultimii ani, dar au rămas și multe provocări constante. Mă gândesc în primul rând la seceta de anul acesta pe care o compar cu cea din 2007. Este foarte important să ne continuăm activitatea și să vedem ce ne aduce adițional inovația și care sunt noutățile, astfel încât să putem răspunde provocărilor viitoare.

Referindu-se la educație și la importanța acesteia în dezvoltarea profesională, Sergiu Staicu a spus: “Educația, sau mai bine zis formarea, este absolut esențială în carieră. De fiecare dată când vorbesc despre formare mă gândesc în primul rând la oameni. Personal, am avut norocul să interacționez cu oameni deosebiți de la care am învățat foarte multe lucruri. Studiile universitare îți oferă o primă bază fără de care e dificil să construiești, însă formarea continuă sau învățarea prin practică este absolut fundamentală. Am avut acces la o cantitate importantă de informații pe care compania Syngenta o generează în fiecare an prin oamenii pe care-i are, atât în România, cât și în lume. Syngenta oferă acces la informație, la formare, tuturor oamenilor care lucrează în cadrul companiei.

Pentru că suntem într-un mediu în care vorbim despre instruire, vreau să vă spun că în urmă cu doi ani am inaugurat în parteneriat cu USAMV București platforma Interra Farm la Stațiunea Didactică Belciugatele, deschisă studenților și profesioniștilor din agricultură. Aici, pe lângă baza logistică unde se pot studia diverse lucruri, demonstrăm cum se pot gestiona produsele de protecție a plantelor din momentul în care intră în fermă până când sunt folosite și ulterior cum procedăm cu reziduurile. Acest proiect este un început și vă asigurăm că vom continua și pe alte zone.

Anul acesta ne-am mutat în mediul digital, dată fiind situația impusă de pandemie. Astfel, de la evenimentele pe care le organizam în câmp, am trecut la formarea fermierilor în online și încerăm să le transmitem din cunoștințele pe care le-am acumulat. Întocmai, prezența noastră în acest program MBA este încununarea acestor eforturi.”

 

A continuat, Cristina Lazăr, Expert Agribusiness IMM Raiffeisen Bank România, care a spus: Filosofia pe care am deprins-o de la părinții mei, încă din copilărie, se referă la faptul că trebuie să ai carte pentru a putea alege ce îți dorești să faci în viață. Consider că acest aspect este foarte important și pentru fermieri. Personal, sunt legată de acest domeniu prin activitatea pe care am desfășurat-o în cadrul băncii și mă refer la fenomenul creditării în agricultură și la relațiile pe care le-am avut cu partenerii fermieri în acest timp.

Raiffesen Bank este implicată în multe proiecte de educație. De exemplu, compania susține prin creditare antreprenorii aflați la început de drum, așa numitele startup-uri de care sunt convinsă că ați auzit cu toții, un cuvânt care deja a devenit magic în rândul bancherilor. În cadrul acestor finanțări venim în fiecare an cu ceva nou, în sensul că ne implicăm pe partea de educație, de mentorat și susținem diverse cursuri la care participă cei care accesează aceste finanțări.

Un alt proiect important, chiar de suflet pentru mine, este Money Bistro, la care avem o colaborare foarte frumoa­să cu câțiva actori români consacrați. Practic, am creat un spațiu virtual dedi­cat educației financiare, unde ei explică pe în­țe­lesul tuturor «cu ce se mănâncă banii», ca să folosesc o expresie cu­nos­cută.

Acest program MBA, pentru care ne-am întâlnit astăzi, a venit ca o dezvoltare firească pe zona de educație, pe care ne dorim să o impulsionăm și în care vrem să investim. Cum agricultura a devenit o direcție strategică în ultimii ani, implicarea în acest proiect a fost o inițiativă pe care am considerat-o din start extrem de importantă și benefică pentru toate părțile.

 

Vasile Varvaroi, director general Cargill Agricultura, a declarat: “Meseria de trader se fură! Asta mi s-a spus la începutul carierei mele și am constatat că așa este. Mă consider un practician în comerțul cu cereale. În acest domeniu avem foarte puține resurse în ceea ce privește formarea oamenilor. De exemplu, noi, în cadrul companiei, suntem nevoiți să ne formăm proprii specialiști. Este un proces care durează doi ani. De atât este nevoie până când un trader ajunge la nivelul optim de cunoștințe pentru a merge în fața unui client. Din păcate, sistemul nostru de învățământ produce doar generaliști, nu specialiști.

În ceea ce privește programul MBA pe care l-ați inițiat voi, consider că este un pas important pentru fermierii care vor să se dezvolte profesional. Meseria pe care și-au ales-o este extrem de complicată. Ei trebuie să devină specialiști în domeniul lor în așa fel încât să poată susține un dialog atât la nivelul unui consultant de tehnologii agricole, cât și a unui bancher, asigurator sau trader de cereale. Asta înseamnă că vor avea de învățat tot restul vieții, iar ce se întâmplă astăzi, cu lansarea acestui MBA, este primul pas.

 

A urmat Andreea Paraipan, reprezentantul companiei we agri, care a spus: Activitatea de consultanță în management înseamnă să pătrunzi în multe organizaţii din diverse industrii şi să vezi cum cifrele, operaţiunile şi oamenii pot produce rezultate extraordinare. Am o experienţă de 15 ani în acest domeniu, iar concluzia pe care am tras-o este că business-urile solide sunt cele care au o structură bună a proceselor şi a informaţiei, pe lângă talentul oamenilor, fără de care nu se poate progresa. Şi în domeniul agricol este foarte important ca antreprenorii fermieri să aibă o structură solidă a operaţiunilor, prin digitalizare de exemplu, pentru a putea răspunde la riscurile care apar în activitatea lor.

Informația pe care o aduce un astfel de program de educație ca cel lansat astăzi, precum și tehnologiile care ne pun la dispoziție foarte multe date, vin în ajutorul fermierilor pentru ca ei să ajungă la satisfacție profesională, dar și la profit. Un atribut esențial în această activitate este să ai informațiile la timp și să știi să le legi astfel încât să atingi obiectivul pe care ți l-ai propus pentru business-ul tău. Acesta este scopul nostru în cadrul we agri. Ne dorim să implementăm în sistem anumite produse digitale care să-i ajute pe fermieri. Constatăm că există un interes crescut al acestora pentru astfel de produse și ne bucurăm că putem veni în sprijinul lor.”

 

Panelul doi a fost încheiat de Mircea Mihalache, prorector al USAMV București, care a declarat: Am ales activitatea didactică după terminarea facultății, în detrimentul cercetării, și nu regret absolut deloc. Consider că munca la catedră ține și de feeling. Trebuie să știi cum să imprimi un anumit caracter studenților, cum să-i formezi și să-i ajuți să-și urmeze calea. Mulți dintre tinerii selectați în acest program MBA sunt ingineri la bază, unii dintre ei chiar absolvenți ai univesității noastre. Mă bucur să-i văd aici și sunt convins că au început cu dreptul cariera pe care și-au ales-o.

Profilul absolventului de astăzi trebuie să fie unul creativ. Mai exact, să-și propună un anumit țel în viață, să fie serios, să ia deciziile la timp, să pună suflet în ceea ce face, mai ales că lucrează cu plantele și trebuie să înțeleagă anumite procese ale vieții. Un alt aspect important este relația pe care o are cu ceilalți colegi fermieri. Prin comunicare și socializare poate obține informații care-i sunt necesare în activitatea zilnică.

Le urez succes tuturor tinerilor înscriși în acest proiect, iar în numele universității le garantez că suntem alături de ei!”

 

Așadar, programul MBAg a fost lansat oficial, urmând ca în următoarele 6 luni cursanții să se întâlnească cu specialiștii companiilor partenere pentru a învăța cum să-și transforme ferma într-un business sustenabil. Mult succes participanților și felicitări inițiatorilor acestui proiect!

cursanti MBAg