Conform datelor Asociaţiei Crescătorilor de Albine (ACA), în ultimii ani, consumul de miere a înregistrat o creştere de 15%, respectiv 550-600 de grame pe locuitor într-un an, dar şi în aceste condiţii România se află la coada clasamentului, la nivel european. Datele statistice arată că românii consumă de 3-4 ori mai puţină miere comparativ cu cele două kilograme consumate în Germania sau 1,5 kilograme în Olanda şi Belgia. Din păcate, tot din cifrele statistice, se vede că românii consumă în fiecare zi 70 de grame de zahăr şi doar 3 grame de miere.
Anual, România produce, în medie, 22.000 de tone de miere, clasându-se pe locul patru în Europa, iar efectivele au ajuns la 1,4 milioane de familii de albine. La nivel naţional, sunt înregistraţi în jur de 40.000 de apicultori, peste 60% dintre aceştia fiind membrii ACA, cu un efectiv de 900.000 de familii de albine.
Cea mai mare parte a producţiei românești de miere se duce către export, Germania fiind principalul partener al ACA de aproape jumătate de secol. Din păcate, exportul de miere în China, o piaţă cu potenţial şi care s-a arătat interesată de produsul românesc, încă nu prea există acorduri de export, iar solicitările venite din China sunt infime.
Ioan Fetea, preşedintele ACA a afirmat în cadrul Târgului Naţional al Mierii, că mierea românească dată la export este supusă unor analize extrem de complexe, care nu se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piaţa europeană. „Mierea românească este un produs cu buletin de analiză, facem şapte cearceafuri de analize când mergem la export, analize care se fac în Germania, iar acestea costă. Facem analize inclusiv pe organisme modificate genetic, nu mai vorbim de reziduuri şi celelalte. Sunt nişte analize foarte complexe, care nu cred că se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piaţa europeană ca la miere. Tirul nu iese la export fără să vină ultima analiză din Germania. De 25 de ani, noi nu am avut probleme de calitate cu mierea românească”, a explicat Ioan Fetea.
În ceea ce priveşte mierea românească, aceasta lipseşte de pe rafturile hipermarketurilor, din cauza importurilor de miere la preţuri de dumping şi a comisioanelor ridicate impuse apicultorilor români, susţine şeful ACA din România, Fetea.
„Avem probleme cu vânzarea mierii în hipermarketuri. Sunt nişte costuri extraordinare pe care noi, ca asociaţie profesională, nu ni le permitem. Ştiţi foarte bine politica lor, cu tot felul de comisioane. Asociaţia Crescătorilor de Albine din România (ACA) nu este pregătită să meargă la raft cu preţuri artificiale. De exemplu, dacă noi vindem mierea cu 8-10 lei , ni se cere să o avem la raft cu 13 lei, ceea ce înseamnă ca 30% să rămână acolo, dar există şi miere cupajată, la 7 lei. Noi nu vrem să mai creştem preţurile, pentru că şi aşa mierea nu se consumă. E dificil cu hipermarketurile, deşi am avut discuţii şi suntem interesaţi să vindem mierea pe rafturile lor. Retailerii nu vor un produs mai scump, chiar dacă este bun şi de calitate”, a mai spus preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România (ACA).