Conferința Națională a Cartofului, la a cincea ediție

conferinta cartof

În data de 27 februarie 2019, peste 250 de invitaţi din industria cartofului s-au adunat la Poiana Braşov să facă schimb de informaţii, să afle ultimele noutăţi din domeniu, dar şi cele mai bune sfaturi pentru un business cât mai profitabil. Evenimentul organizat de Centrul pentru Management Agricol, Federația Națională a Cartofului și Institutul de Cercetare de profil din Brașov a adus împreună cultivatorii şi câteva companii multinaţionale specializate în producerea şi furnizarea de inputuri, dar și în soluții de creditare a ciclurilor de producție și în general a activităților din agricultură.

Moderatorul manifestării a fost Gheorghe Boţoman, fostul preşedinte al Federaţiei Naţionale a Cartofului. Alexandru Valentin Țachianu, secretar de stat MADR și Elena Tatomir, Director General, Direcția Generală Politici Agricole și Strategii din cadrul MADR au onorat invitaţia de a participa la conferinţă, aşa cum a făcut-o şi preşedintele ASAS, Valeriu Tabără.

Prima intervenție i-a aparținut președintelui în funcție al FNCR, Romulus Oprea. “A fi fermier cultivator de cartofi presupune o provocare. Ai de-a face cu o cultură continuă, ca la furnal, 365 de zile pe an. În viitorul apropiat vor rezista doar fermierii bine dotați, capabili să investească în material biologic de calitate, fermieri cu pregătire temeinică în domeniu, cu terenuri pretabile acestei culturi și cu sisteme de irigare performante. Cultura cartofului foarte grea a devenit și din ce în ce mai neatractivă. Numai prin investiții serioase în tehnologie, depozitare și desfacere directă către retailerii de pe piața internă și chiar către export vom fi competitivi. Trebuie dusă și o campanie de promovare, în sensul demonstrării cu date concrete a faptului că marfa românească, deși ca aspect încă nu se ridică  la nivelul celei din UE, este mult mai bună calitativ și obținută cu mult mai puține produse de protecția plantelor, iar calitățile culinare sunt mai bune datorită condițiilor pedoclimatice. Am putea obține și noi certificări pe scheme de calitate pentru a crea mărci recunoscute din Cartoful de Covasna sau Cartoful de Dâmbovița”, a declarat Romulus Oprea.

Suprafeţele cultivate cu cartof au scăzut. Dacă înainte de Revoluţie erau cultivate 350.000 ha, în urmă cu patru ani cifrele oficiale spuneau că mai sunt 200.000 ha. De fapt, documentele APIA arată că în România se cultivă în jur de 35.000 ha. Este o certitudine că suprafeţele cultivate cu cartof au scăzut foarte mult.

Două teme importante abordate de experții companiei Agricover, principalul partener al manifestării de la Poiana Brașov, au fost soluțiile financiare specializate pentru producătorii de cartofi și optimizarea profitabilității pe hectar.

Robert Rekkers, Directorul General al Agricover Credit IFN, a declarat că structura pe care o conduce este specializată în a finanța fermierii. “Cultivatorii de cartofi sunt un segment important pentru noi. Este mare nevoie de finanțare, de produse de capital de lucru și investiție. Dacă nu investim nu putem face progrese. Deja am văzut în ferme scăderea suprafețelor cultivate cu cartofi. Trebuie să investim, să punem accent acolo unde este cazul pentru a oferi cartofi românești, produși în România, pentru consumatori. Și noi finanțăm aceste eforturi. Important este că oferim finanțare pentru depozite, pentru toate tipurile de amelioratori, pentru inputuri, pentru a produce cât mai mult”, a spus Robert Rekkers.

La rândul său, Ghiță Pinca, Directorul General Agribusiness Agricover, a prezentat noutățile din portofoliul companiei în materie de produse de protecția plantelor și fertilizanți specifici pentru cultura cartofului. “Suntem alături de fermieri. În 15 ani am dovedit că ținem pasul cu schimbările de piață, adaptându-ne la tot ce înseamnă modificări climatice și inovație în materie de produse”, a menţionat Pinca.

Intervenții interesante pentru public au susținut Monica Hermeziu, cercetător la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov, care s-a referit la problematica complexă a combaterii manei la cultura de cartof, în contextul utilizării unor metode prietenoase cu mediul, precum și Florian Ciolacu, Directorul Executiv al Clubului Fermierilor Români.

Sesiunea a doua a conferinței a început cu prezentarea susținută de Marius Dineș, Grower and Channel Services Manager Bayer AgroSciences. În discursul său, acesta a detaliat schema tehnologică de combatere a bolilor, dăunătorilor și buruienilor.

Compania Intermag a fost reprezentată de Grzegorz Cieslinski, Business and Product Development Consultant, care a realizat o trecere în revistă a produselor de nutriție din portofoliu, dedicate culturii cartofului.

În final Marius Marica, Marketing Manager Timac Agro România a punctat avantajele utilizării produselor proprii de fertilizare, punând un accent deosebit pe calitatea recunoscută a nutrienților Timac Agro, care fac diferența dintre o tehnologie medie și una de vârf.