Business Press Agricol

Actualitate

Conferința comercială TIMAC AGRO România la a 11-a ediție

noiembrie 27, 2017 by admin in Actualitate, Companii, Eveniment

timac 11

Timac Agro România, membră a grupului francez Roullier, a împlinit 11 ani de activitate. Cu acest prilej, compania a organizat la Poiana Brașov o întâlnire cu colegii și partenerii.

 

TIMAC AGRO – o afacere solidă, aflată în expansiune

Compania este specializată în nutriție vegetală și animală, cu vastă experiență în fertilizarea culturilor, condiționarea solului și eficiența soluțiilor nutriționale, oferind o gamă specifică de soluții adaptate la problematica solurilor locale, nevoile nutriționale ale plantelor, constrângerile externe – mai ales cele legate de condiţiile meteo, obișnuințele din fiecare fermă și, nu în ultimul rând, nevoile fermierilor.

Principalul avantaj al companiei este acela că beneficiază de experiențele realizate în 35 de țări din întreaga lume, ceea ce transformă activitatea de cercetare și dezvoltare într-un succes, indiferent de condiții.

Timac Agro România are o echipă puternică de specialiști în nutriția plantelor, care lucrează în parteneriat cu distribuitorii și fermierii. Angajaţii companiei furnizează servicii de consiliere și monitorizare pentru fermieri, pentru ca aceștia să îmbunătățească performanța exploatației, să își maximizeze rezultatele și, astfel, să își crească profitabilitatea la nivel de afacere.

Compania beneficiază de expertiza a 400 de cercetători și ingineri în inovare pentru a găsi cele mai bune soluții pentru problemele generale de nutriție, nu doar la nivel internațional, ci mai ales la nivel local. Centrul mondial pentru Cercetare și Dezvoltare (CMI) de la Saint-Malo, Regiunea Bretania (Franța) întărește această căutare constantă pentru inovare. Inaugurat la începutul anului 2016, acest centru creează deja noi game de produse, care sunt o reflecție a așteptărilor tot mai exigente ale clientului.

Parteneriate cu universități din întreaga lume sunt, de asemenea, încheiate pentru a testa în permanență soluții de vârf pentru noile tehnologii în agronomie. În România, compania colaborează cu universități de prestigiu, precum USAMV Iași, USAMV Timișoara sau USAMV Cluj.

Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Republica Moldova și Ucraina, a vorbit despre oportunitățile din sectorul agro-alimentar românesc.

România continuă să obţină recolte din ce în ce mai mari în fieca­re an. Deşi valoarea adăugată brută la hectar a continuat să crească până la 600 euro, astăzi, agricultura continuă să deţină 25% din forţa de muncă din ţară şi să contribuie cu 4,8% în PIB. Dacă acestor indicatori le adăugăm şi PIB/locuitor, vedem imediat că România nu se situează printre ţările fruntaşe din Europa, deşi are un potenţial foarte mare. O analiză succintă a balanţei comerciale este de natu­ră să ne inspire imediat oportunităţile de dezvoltare şi unde fiecare agricultor ar putea contribui”, a spus Adrian Drăgan.

“Unii fermieri ar putea să decidă să aplice o tehnologie intensivă pe terenurile lucrate, alţii să se lanseze pe culturi de nişă cu o valoare adăugată mai mare. O astfel de cultură, care este în plină dezvoltare în UE, este şi cultura biologică sau ecologică. Timac dispune astăzi de o gamă completă de fertilizanţi şi biostimulatori certificaţi pentru agricultu­ra biologică. Practica economică ne arată că productivitatea cea mai mare nu se obţine din agricultură, această ramură fiind insuficientă pentru a avea o ţară dezvoltată. Productivitate mai mare se obţine dacă producem produse alimentare finite şi nu ma­terii prime.

Mulţi dintre dumneavoastră aveţi astăzi capitalurile necesare să treceţi la alt nivel, să vă uniţi eforturile şi să creaţi companii care să producă şi să exporte produse cu valoare adaugată mai mare”, a punctat în finalul intervenției Adrian Drăgan.

 

Agricultura ecologică, o alternativă și o oportunitate pentru fermieri

Olivier Julienne, reprezentant al grupului Roullier, a prezentat detaliat, suprafețele și producțiile realizate în cadrul sistemului de agricultură ecologică, la nivel global și în special la nivel european.

Specialistul francez a subliniat diferența dintre media europeană (10%) a suprafețelor cultivate ecologic și valoarea de 1,89% înregistrată în România. De aici și oportunitatea pentru fermierii autohtoni, pentru că cererea de materii prime și produse alimentare certificate biologic sau ecologic este în continuă creștere.

Grupul Roullier și Timac Agro România vin în întâmpinarea fermierilor care doresc să realizeze producții agricole ecologice prin existența unor produse din portofoliu dedicate sectorului bio sau eco și prin resursele financiare alocate an de an cercetării și inovării.

România, în era producţiilor agricole record

În intervenția susținută, Marius Marica, directorul de marketing al Timac Agro România, a analizat cauzele producțiilor ridicate înregistrate în ultima perioadă de fermierii români.

“Am avut un an 2017 de excepţie din punct de vedere al producţiilor la principalele culturi, comparativ cu ul­timii 5 ani. Toate cele 4 culturi de bază din România – grâu, porumb, floarea-soarelui şi rapiță –, în funcţie de suprafaţă, au înregistrat creşteri semnificative. Exceptând contextul meteo foarte favorabil care a influenţat pozitiv producţiile în acest an, trebuie totuşi remarcat trendul ascendent al acestor producţii în ultimii 5 ani.

Acest trend constant ascendent ridică de multe ori, în­tre cei implicaţi în acest domeniu, o primă întrebare. Care sunt factorii care au influenţat aceste creşteri?

Nu se poate lua în calcul mărirea suprafeţelor agricole care au rămas cât de cât constante, eventual au variat nesemnificativ între culturi. Să fie oare mărirea parcului de utilaje agricole?

Acest parc de tractoare, implicit al altor utilaje agricole, este constant în ultimii 5 ani (în jur de 200.000 bucăţi), dar în creştere semnificativă faţă de anii ’90. Posibil că, înlocuirea parcului de utilaje vechi cu unele mai per­formante să fie unul dintre elementele hotărâtoare.

Nu se poate găsi o explicaţie nici în privinţa creşterii cantităţilor de îngrăşăminte aplicate, care rămân cât de cât constante în ultimii ani, dar încă la jumătate faţă de cât se fertiliza în anii ’90.

Se poate găsi însă o explicaţie a acestei constante în fertilizare prin utilizarea, în ultimii ani, de soluţii de nutriţie din ce în ce mai revoluţionare, printre care şi cele ale Timac Agro România, care, în aceleaşi cantităţi folosite, conferă o eficienţă mărită ce se regăseşte în surplusul de producţie.

Nu se poate găsi un «vinovat» al creşterii producţiilor nici în privinţa utilizării pesticidelor în România, care scad cantitativ de la an la an, excepţie făcând uneori insecticidele datorită restricţiilor impuse de UE pe anu­mite produse uzuale în trecut. Rămâne însă de menţionat sintagma: «producem din ce în ce mai mult, dar şi mai sănătos», care poate fi atri­buită producţiilor româneşti.

Drept concluzie, principalii doi factori care au dus pro­babil la această creştere a producţiilor se regăsesc în: inputuri în agricultură din ce în ce mai performan­te și creşterea profesionalismului fermierului român, care printr-o informare mult mai bună reuşeşte să găsească mixul tehnic corect al inputurilor care să îi aducă de la an la an recolte mai bogate.

Ca un revers al realizărilor de excepţie în producţie, apare o întrebare contradictorie: Ce facem cu aceste producţii de excepţie?

Sigur, nu consumăm în intern mai mult pentru că populaţia ţării a scăzut în 10 ani cu 1,3 milioane de lo­cuitori, aproximativ 6,5%, ajungând în 2016 la 19,76 milioane de locuitori.

Răspunsul este că exportăm! Un fapt pozitiv la prima vedere, pentru că aduce un plus balanţei comerciale a României. Dar la acest răspuns apare o nouă întrebare: Cum expor­tăm? De cele mai multe ori produse brute, fără valoare adăugată.

Luând în calcul aceste realităţi, rămâne ca cei implicaţi în agribusiness, mai ales producătorii, să de­cidă ce au de făcut în viitor. Fie aşteaptă să apară noi procesatori în acest domeniu, care să aducă noi pieţe, aşadar preţuri mai bune în fermă, fie ca producători agri­coli care dau dovadă că ştiu să conducă un business, să se unească pentru a intra şi pe lanţul de procesare a produselor agricole. Un lucru este cert, este loc suficient în această piaţă de procesare, unde uneori importurile ne copleşesc”, a menţionat Marius Marica în discursul său.

Ultima intervenție din cadrul conferinței i-a aparținut directorului executiv al Timac Agro România, Ionel Bursuc. Acesta s-a referit la contextul actual al piețelor agricole, la ce reprezintă astăzi compania Timac Agro, la parteneriatele obținute și dezvoltate cu fermierii din România în cei 11 ani de existență și, nu în ultimul rând, la oferta comercială a Timac Agro valabilă până la finalul anului 2017. Ionel Bursuc a îndemnat fermierii să cumpere produsele aflate în portofoliul companiei la un preț nemodificat. Oferta este valabilă până la data de 20 decembrie 2017. De anul viitor, compania este nevoită să majoreze prețurile din cauza tendințelor actuale de pe piața fertilizanților cu azot și fosfor, în special.