Martin Mueller, administratorul Păstrăvăriei Albota: “Noi am mers mai mult pe agrement, avem o terasă foarte mare, o grădină de vară cu o bucătărie foarte mare. Așa am reușit să ajungem la nivelul anului trecut!”

martin mueller

Martin Mueller este administratorul Păstrăvăriei Albota din județul Sibiu. Pe 29 septembrie 2020 a participat în calitate de Speaker și Invitat în cadrul evenimentului „Fermier în Linia Întâi în Transilvania și Maramureș – Xgroup Meetings Agriculture”, parte a celei de-a 5-a ediții RALF – Romanian Agriculture Leadership Forum.

Vă prezentăm un sumar al intervenției domnului Martin Mueller din cadrul evenimentului:

„Noi încercăm să le facem pe toate, cu toate că eu nu sunt din domeniu. Eu sunt inginer de software, deci fermele noastre sunt de fapt un hobby. Am plecat de la IT și am ajuns la agroturism. Dacă vorbim despre culturi, pot spune că anul acesta este unul normal. Din cele 300 de hectare pe care le cultivăm avem o producție medie. Pentru zona noastră medie înseamnă la porumb siloz 20 de tone la hectar acolo unde suntem afectați de animalele sălbatice și 40-50 de tone acolo unde nu suntem afectați. Noi producem doar pentru zootehnia proprie. Avem peste 400 de capete de vaci din rasa Angus, peste 200 de bivoli, 1500 de oi și 600 de capre.

Ne ocupăm și de procesare. Pe lângă abator avem carmangerie, prelucrare pentru a intra mai ușor în horeca. Și acum vin de fapt lecțiile anului acesta care suntem extrem de dure. Eu eram foarte mândru că avem agroturism și că agricultura susține turismul. De fapt aceasta este ideea: plecăm de la fermă la farfurie. Când a venit pandemia iată că eram închiși și nu aveam turiști. Ne întrebam: ce să facem, ce să vindem, cui să vindem? Săracii păstrăvi! Aveam vreo 70 de tone în apă care cereau de mâncare, animalele cereau de mâncare. Aveam nevoie de 500 de kilograme de furaje pe zi ori 1,5 euro kilogramul înseamnă 750 de euro pe zi în minus. Și vezi cum crește stocul pe care nu ai unde să îl vinzi. Deci de la 70 de tone am ajuns la 110 tone și chiar am încercat să adaptăm rațiile la valoarea minimă. Așa supli nu au fost păstrăvii noștri niciodată ca anul acesta.

În paralel, ca inginer de soft, am încercat vânzarea online. Am făcut un magazin mobil prin care să ieșim cu produse. Să ai o producție proprie este un mare avantaj, dar este avantaj doar atunci când livrările la supermarketuri sunt blocate datorită traficului și datorită controalelor. Doar în aceste condiții ca fermier ai o șansă bună. În rest lanțurile sunt foarte bine organizate. Chiar și la ora actuală există o contracție a businessului de 50%, iar eu estimez că va fi așa și în următorii doi ani. Iată că trebuie să regândești businessul și trebuie să ieși pe piață să vinzi. Iar când ieși tu în piață prețul este unul și când vine clientul la tine prețul este mai bun.

Noi am mers mai mult pe agrement, avem o terasă foarte mare, o grădină de vară, cu o bucătărie foarte mare care este în grădina de vară. Așa am reușit să ajungem la nivelul anului trecut. Nu am recuperat cele trei luni moarte, dar din punct de vedere al rulajului și a eficienței am ajuns la valoarea anului trecut. Și dacă nu ne închid iar, noi sperăm să continuăm în acest fel.”


Seria de Xgrupuri “Fermier în Linia Întâi” este un proiect al comunității marilor fermieri RALF, realizat de BORO Communication, în parteneriat cu Corteva Agriscience România și CEC Bank.

 

Foto © Martin Mueller

Sursa: https://www.borocommunication.ro